Di Keheningan Malam itu...

Mata yang terpejam celik di malam yang hening lagi sunyi. Langsir dibuka tirainya... Bintang-bintang yang dirindui tidak memunculkan dirinya.. Tidak pasti mengapa hati tewas dengan perasaan. Airmata mengalir laju sukar dibendung telah memecahkan empangannya yang sekian lama teguh. Hati mengadu segalanya... takut, kecewa, marah, benci, rindu, yakin..ah, semuanya tenggelam dalam fikiran yang bercelaru. Kain juga basah, sejadah yang terhampar tercemar oleh airmata yang penuh erti. Pengharapan disandarkan sepenuhnya kepada Sang Pencipta... diluahkan juga rindu yang ditanggung dan ketakutan yang menyelubungi diri. Biarlah Dia saja mengerti...kerna DIA tidak pernah meninggalkan ketika sendirian.Kerna yang pasti Allah tidak pernah zalim kepada hambaNya. Ya Allah...terimalah hamba sebagai tetamu malam Mu... di keheningan malam aku bersimpuh...



Saturday, November 20, 2010

Selamatkan Dia Tuhan......

kaki berasa longlai...apabila mendengar perkhabaran itu, mindaku seolah-olah terhenti daripada paksinya.....
Aku kah yang sedang teruji....dan sekali lagi perasaan dulu muncul kembali.... hati yang bening ku bawah ke suatu tempat.... Namun ketenangan laut yang terbentang dihadapan ku masih belum dapat menenangkan kocak di hatiku....
Lalu.... airmata pun mengertikan maksud sebenar...... Apakah aku bakal kehilangan lagi...

Selamatkan dia Tuhan....
Kerna ku tak ingin kehilangan mereka.... susah sakit mereka yang jauh di mataku umpama sembilu yang menusuk di hatiku..... Perkhabaran dari hospital itu masih lagi ku fikirkan..walaupun berkali-kali bonda mengatakan untuk tidak memikirkannya.... memandang pula pada kondisi 'peperangan' ku dalam exam ini....

Namun hatiku tak mampu menghalangnya.... terkadang airmata yang dipendam.... ingin memaksudkan apa yang ada dihatiku kala ini.... Andai bisa diri ini digantikan di tempatnya...
untuk menanggung deritanya.... aku sanggup ya Allah....
Selamatkan dia adikku wahai Rabbku...

Kerna mereka semua adalah nyawaku....
kesakitan mereka menusuk jiwaku...
keperitan mereka mengugat kewarasan mindaku..
Kepayahan mereka membawa separuh jiwa ku pergi....
Gantikan daku ke tempatnya..

Malam ini....terima aku ya Rabb... dengari rintihan hamba Mu....

Ketika diri berdiri bersendirian
airmata jujur tanpa malunya
menurut duka yang singgah di sukma
langkah ku kini terlalu payah
Walauku pasti diri ini di jalan pilihanMu

Wahai Tuhan,
Tiada lagi kini rasa cintaku
Tiada lagi kini rasa rinduku
puas ku mencari
Hingga ku terjatuh di lembah yang
sangat dalam untuk ku daki

Langkah ku kini bagaikan mati
menangisi hari-hari ku
Hingga terlupa sasar arah tujuku
kerna terleka dengan hati yang penuh lara

Wahai Tuhan,
jangan pernah kau tinggalkan diriku
kerna aku hamba yang inginkan maghfirahMu
kerna aku pejuang yang sering lelah tanpa kekuatanMu

Andai hari mendatang
memungkinkan aku terbakar dalam laharMu
maka jemputlah aku kini disaat
cintaku memuncak pada MU
banjiri hati ku dengan kerinduan pada MU
Biarkan aku pasrah kerna terseksa
Mengejar CINTAMU......

No comments:

Post a Comment