Di Keheningan Malam itu...

Mata yang terpejam celik di malam yang hening lagi sunyi. Langsir dibuka tirainya... Bintang-bintang yang dirindui tidak memunculkan dirinya.. Tidak pasti mengapa hati tewas dengan perasaan. Airmata mengalir laju sukar dibendung telah memecahkan empangannya yang sekian lama teguh. Hati mengadu segalanya... takut, kecewa, marah, benci, rindu, yakin..ah, semuanya tenggelam dalam fikiran yang bercelaru. Kain juga basah, sejadah yang terhampar tercemar oleh airmata yang penuh erti. Pengharapan disandarkan sepenuhnya kepada Sang Pencipta... diluahkan juga rindu yang ditanggung dan ketakutan yang menyelubungi diri. Biarlah Dia saja mengerti...kerna DIA tidak pernah meninggalkan ketika sendirian.Kerna yang pasti Allah tidak pernah zalim kepada hambaNya. Ya Allah...terimalah hamba sebagai tetamu malam Mu... di keheningan malam aku bersimpuh...



Tuesday, February 22, 2011

Diakah Mujahidah itu????

Hari ni termenung panjang…..

Bukan untuk mengenang nasib diri…bukan juga memikirkan tentang masa hadapan

Jauh disudut hati, bayangannya masih menerpa diri yang kerdil ini

Persoalan sama masih lagi berlegar-legar di kotak pemikiran yang sama….lalu tercetus di bibir

DIAKAH MUJAHIDAH ITU???????

Ya, dialah….

Walau diri sarat mengandung (8 lapan)…ku dapat rasakan lelahnya

Ku dapat rasai ketakutannya….namun digagahi jua untuk hadir menemui kami…

Jelas terpancar cahaya diwajahnya ketika melangkah masuk ke rumahku… demi sebuah tarbiyah yang perlu diteruskan….ku lihat keseriusan jiwanya pada dakwa… untuk membina individu muslim yang lebih berkualiti…

Usrah itu dijalankan seperti biasa dirumahku….

Dan kami..jiwa2 yang perlukan pengislahan yang terjamin….

Mendamba sentuhan mereka yang telah lama di jalan ini..

Jalan yang penuh mehnah….hingga diri pernah benar-benar lemah hampir tersun gkur….

Namun tarbiyah ini bukan bermatlamat kan kelemahan..tapi pencerahan jiwa yang jelas… membuatkan jiwa yang lemah kembali bersemangat…menyebabkan langkah yang longlai kembali berlari….

“Dakwa tidak menjanjikan kerehatan , kerna kita akan terus bergerak ….jika kamu cepat mengalah dalam menghadapi tribulasi dakwa ini, maka silakan pergi…. Kerna dakwa tetap berjalan tanpa dirimu, sesungguhnya kerehatan yang sebenar apabila kaki telah melangkah masuk ke Syurga Allah yang abadi..” Kata MUJAHIDAH itu…

Airmata ku mengalir….apakah aku yang tidak tahan akan ujian di jalan ini ….apakah aku yang akan terbuang di pertengahan perjuangan…. Kekalahan yang tidak menjanjikan syahid sekiranya aku pergi, sedangkan dulu aku telah rela menginfakkan hidupku pada MU Ya ALLAH……

Dakwa ada Tamhis….dan adakah aku tergolong diantara yang tersingkir..…..

Aku membuang bayangan itu…. Kerna aku belum terbuang, tapi masih berada diatas jalan yang sama, jalan yang ku lalui hampir empat tahun itu…dan berdoa terus tsabat menjadi rantai penyambung perjuangan KEKASIH ALLAH….

Ku tatapi Redup wajah Mujahidah itu….

10 tahun berada di Mesir mematangkan dirinya melebihi umurnya ….sedangkan jarak usia antara aku dan dia hanya beberapa tahun….

Beralih mencari pengalaman di bumi Malaysia, sebagai pensyarah di UMP….

Namun, pegangannya tidak pernah rapuh…

Dialah sebagai anak kepada ibu dan ayahnya , dialah isteri kepada zaujnya, ibu kepada anak2 nya dan pendidik kpd para pelajarnya….

Namun peranan sebagai DAIE tidak pernah luntur dari jiwanya….

Dan Allah memilih aku yang kerdil ini untuk berjuang bersamanya…. Apakah Allah sedang berbicara denganku…..

Berdiri bersamanya ketika Solat membuatkan aku terfikir…..

Apakah aku mampu menjadi sepertinya????.....ya, mana mungkin aku boleh menjadi jelmaan sepertinya, tapi aku mampu mencontohinya…..

Kerna dialah murobbiyahku ..yang akan memimpin jalanku diatas JALANMU YA RABB…

Ya..dialah MUJAHIDAH ITU>>>>>>>>

6.33 pm

19/2/2011

Rumah di KMPh

No comments:

Post a Comment